بسیاری از افراد بدون هیچ شناختی با یکدیگر پیوند زناشویی می‌بندند، درحالیکه حتی از شیوه ارتباط با یکدیگر و خصوصیت عمومی مردان و زنان نیز آگاهی ندارند. نکات زیر به ما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از همسرمان داشته باشیم و از تنش های احتمالی در روابط پیچیده امروزی در خانواده پیشگیری کنیم.
  •  آنچه زن‌ها باید بدانند:
- ‌مردان این روزگار از زنان خود چیزی بیش از یک کدبانوی خانه‌دار و مراقبت فرزندانشان انتظار دارند. مردها از زنان می‌خواهند تا در زمینه‌‌های عاطفی و احساسی از آنها حمایت کنند.

- زن عاقل از تلاش‌های شوهرش برای راضی کردن او قدردانی می کند.

- وقتی مرد، خشمگین و ناراحت یا رنجیده است، مجاب کردن او با بحث و گفت‌وگو، بی‌مورد است.

- وقتی مردی به تکرار از علاقه زنش به خود مطلع شود، سالم و قدرتمند باقی می‌ماند (مردان در این مورد به اشتباه احساس بی‌اعتنایی می‌کنند)

- واکنش‌های صمیمی زن و ابراز تشکر و امتنان چونان آینه‌ای است که تصویری درخشان را منعکس می‌سازد.

- مردها اغلب به آنچه در وجودشان می‌گذرد، توجه نمی‌کنند و آن را بروز نمی‌دهند.

- در چرخه صمیمیت؛ نزدیک شدن، دور شدن، دوباره نزدیک شدن و فاصله دوباره، عشق را محکم‌‌تر می‌کند.

- از نشانه‌های بیرون آمدن از مرحله تنهایی مرد، گرفتن دست همسرش و همچنین صحبت کردن با او است.

- مرد زمانی احساس علاقه می‌کند که زنش از کارهای او تشکر کند.

 - اگر می‌خواهید همسرتان اصلا‌ح شود، او را همان‌طور که هست بپذیرید.

 - به اشتباه گمان می‌کنیم که همسرمان باید مانند ما بیندیشد و احساس کند.

 - پند و اندرز و راه نشان دادن به مرد تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که مرد مستقیما این را از همسرش بخواهد.

 - بزرگترین اشتباه زن در رابطه زناشویی این است که نیازهایش را به همسرش اطلاع ندهد.

 - زنان اغلب مقاومت همسرشان را در کمک کردن، اشتباه ارزیابی می‌کنند.

 - وابستگی بیش از اندازه به همسر هرگز درست نیست.

 - مردها می‌خواهند تمجید و تحسین شوند.

 - اغلب زن‌ها متوجه نیستند که بی‌اعتمادی آنها نسبت به همسرشان تا چه اندازه آنها را رنج می‌دهد.

 - خواسته‌هایتان را از رابطه خود با همسر مطرح کنید و این تصور را نداشته باشید که همسرتان از آنچه در ذهن شما می‌گذرد، آگاه است.

 - اگر در برابر احساسات همسرتان مقاومت کنید، احتمالا در برابر این احساسات در درون خود مقاومت می‌کنید.

 - نگویید من مخالفم،‌ بگویید؛ "من فکر می‌کنم … به نظر من…"

 - زنان با درک نیازهای عاطفی همسرشان،‌ می‌توانند از منبع نارضایتی او آگاهی بیشتری به دست آورند.

 - سه نشانه تنش در مردها عبارت است از: پس کشیدن، غر و لند کردن و ‌سکوت نمودن.

 - مردها همسران خنده‌رو را دوست دارند.
 

  • آنچه مردها باید بدانند:
- زنان روزگار ما دیگر نیاز چندانی به این ندارند که همسرشان در زمینه‌های مالی و فیزیکی از آنها حمایت کنند. به جای آن، یکی از خواسته‌های مهم آنها این است که در زمینه‌های احساسی و عاطفی مورد حمایت قرار بگیرند.

 - شوهر عاقل، پیوسته با کارهایش به زن می‌گوید که موجودی منحصر به فرد است و به همسرش می‌گوید که او را دوست دارد و این همان چیزی است که زن به آن احتیاج دارد.

 - زنان می‌خواهند شنونده‌ای داشته باشند که به حرفشان گوش دهد.

 - هر چه فشار روحی بر زن بیشتر شود، آرام گرفتن و لذت بردن از امور خوشایند زندگی، برایش دشوارتر می‌گردد.

 - بیاموزیم که در مواقع دشوار و طوفانی، همسرمان را دوست بداریم.

 - وقتی زنی احساسات خود را در میان می‌گذارد، بدون توجه به شدت خشم و اتهاماتی که می‌بندد، در واقع خواهان همدلی است.

 - مردها صرفا با گوش کردن به احساسات منفی زن از آنها موجوداتی مقبول‌تر و مثبت‌تر می‌سازند.

 - علت اصلی کاهش علا‌قه زنان به همسرشان این است که به قدر کافی درک نمی‌شوند.

 - زنان به رفتار محبتآمیز بها می‌دهند و چنین رفتاری برآنان در هر حالتی تاثیر فراوان دارد.

 - زنان برای ابراز محبت، به مقدماتی احتیاج دارند و مردها گاه به اشتباه گمان می‌کنند که همسرانشان آنها را دوست ندارند.

 - زن به موج شبیه است و با رفتارهای همسرش حرمت نفسش مانند موج بالا و پایین می‌رود.

 - مرد نیاز دارد که همسرش از کار مفیدی که انجام داده، تشکر و قدردانی کند.

 - وقتی مرد، همسرش را تایید می‌کند، متقابلا مورد تایید او قرار می‌گیرد.

 - مرد، روزانه به مدت بیست دقیقه باید به شکلی به همسرش توجه کند که انگار برای رییسش کار می‌کند یا به مشتری خویش خدمت می‌کند.

 - برای زنان ارتباط برقرار کردن صرفا به معنای در میان گذاشتن اطلاعات نیست بلکه به معنای در میان گذاشتن عواطف و احساساتشان است.

 - زنان در خواندن ذهن، مهارت بیشتری دارند.

 - احساس امنیت خاطر بهترین و شیرین‌ترین چیزی است که مرد می‌تواند به همسرش بدهد.

 - زن‌ها در صورتی شاد می‌شوند و احساس خوشبختی می‌کنند که احساس کنند، نیازشان برآورده خواهد شد.

 - زنان دوست دارند که از همسرشان نامه‌های محبت آمیز دریافت کنند.

 - زنان، همسران انفعالی و تابع را دوست ندارند.

 - ارتباط مستقیم چشمی در گفت‌وگوی دوطرفه برای زنان بسیار مهم است.

 - زنان به مهر و محبت همسرشان احتیاج دارند.

 - مردها به هنگام گفتن مشکلات از طرف همسرشان دچار اشتباه می‌شوند. تصور می‌کنند که همسرشان از او انتقاد می‌کند.

 - به هنگام باز کردن در ماشین مردها باید پیش قدم بشوند. با این کار می‌توانند مهر و محبت خود را به همسرشان نشان دهند.

 - تو گوش نمی‌دهی! گفتن این جمله از سوی زنان، یعنی: تو به من توجه کامل نداری.

 - وقتی زنان با همسرشان به بیرون از منزل (طبیعت، سینما، پارک و…) می‌روند احساس خوبی به آنها دست می‌دهد و می‌توانند بر مرد تاثیر بگذارند.

 - نیازهای اصلی زنان عبارتند از: توجه، درک، احترام، محبت، تایید ‌و دریافت اطمینان خاطر.

 - وقتی به زن، اعتماد و اطمینان خاطر می‌دهید، به او می‌گویید که پیوسته مورد مهر و محبت است.

 - مرگ یک زندگی زناشویی در چهار مرحله اتفاق می‌افتد: مقاومت، رنجش، بی‌اعتنایی، سرکوب.

با چه افرادی ازدواج نکنیم!

من در طی پنج سال گذشته، به بررسی و مرور نتایج 60 سال تحقیق درباره عواملی پرداخته ام که به تشکیل یک زندگی مشترک رضایت بخش و استوار می انجامند. این بازخوانی نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی به خصوصی وجود دارند که میتوان آنها را قبل از ازدواج شناسایی کرد و از طریق آن ناموفق بودن یک ازدواج را پیش بینی نمود.

این نوع ویژگیهای شخصیتی می توانند زمینه را برای بروز رفتارهای اغراق آمیز و ناهنجار یک فرد در برابر وقایع عادی یک رابطه، آماده کنند. به قول دکتر لارنس کوردک (Lawrence Kurdek)، روانپزشک، این ویژگیها "می توانند به دو شریک زندگی کمک کنند تا به افرادی مبدل شودن که زندگی با آنها بسیار مشکل است."

حالا باید ببینیم این خصوصیات چه هستند و چه افرادی در فهرست "کسانی که نباید با آنها ازدواج کرد" قرار می گیرند.

تحقیقات نشان داده است که اگر شخصی بیش از حد افسرده، کمرو، مضطرب، متخاصم، تکانشی (کسی که بدون فکر کردن عمل میکند) و یا در برابر فشارهای روحی آسیب پذیر باشد، برای ازدواج شخص مناسبی به نظر نمیرسد، ضمن اینکه در چنین مواردی این فرد باید روان درمانی شود.

فهرست زیر به چند موقعیت و چند نوع از افرادی که دارای ویژگیهای خطرناک هستند اشاره شده است و تکرار میکنم که در چنین شرایطی، بهترین کار ازدواج نکردن است!

• اگر یکی از شما به طور خستگی ناپذیری چنین سوالاتی را مطرح میکند : "مطمئنی که دوستم داری؟" یا " واقعا برایت اهمیت دارم؟" (تیپ تایید خواه)

• اگر زمانی که با هم هستید، بیشتر وقت شما به جر و بحث و مخالفت میگذرد. (رابطه عشق - تنفر)

• اگر با وجود اینکه زمان بسیاری را با هم میگذرانید، واقعا یکدیگر را به عنوان یک فرد نمی شناسید یا با افکار یکدیگر ارتباط برقرار نمیکنید.

• اگر با پدر یا مادر خود رابطه خوبی ندارید و همسر آینده شما "درست شبیه" این والد نامطلوب شما است.

• اگر دلیل ازدواج شما، یافتن کسی است که برایتان "مادری" یا "پدری" کند.

• اگر احساس میکنید که تصمیم به ازدواج از طرف پدر یا مادر همسر آینده تان به شما تحمیل شده است.

• اگر مدام جملاتی مانند این در سرتان میچرخد: "شاید همه چیز بعد از ازدواج درست شود

• اگر فرد مورد نظرتان میخواهد که همه دوستان قدیمی خود را ترک کنید و یک زندگی اجتماعی تازه برپا کنید. (تیپ مالکیت طلب)

• اگر او همه تصمیمهای مهم در رابطه با شما را به تنهایی اتخاذ میکند و شما از این کار بسیار ناخشنودید. (تیپ فرمانده)

• اگر بعد از یک گفتگوی رو راست با خودتان به این نتیجه رسیدید که تنها به خاطر مسائل جنسی با او ازدواج میکنید.

• اگر او بارها "از کوره در میرود" و در کنترل خلق و خوی خود ناموفق است.

• اگر احساس میکنید برای ازدواج، توسط فرد مورد نظرتان تحت فشار قرار گرفته اید.

• اگر این فرد شما را از نظر جسمی یا روحی آزار میدهد.

• اگر یک روز کامل (و بدون تلویزیون) را تنها با این شخص گذرانده اید و متوجه شده اید که روزی غیرقابل تحمل داشته اید.

در نهایت، سه توصیه برای شما دارم که میتوانند در جلوگیری از ازدواج با چنین خصوصیاتی مفید باشند :

1. بیاموزید که این ویژگیها را در خود و دیگران تشخیص دهید و تا حد امکان قبل از ازدواج، به دنبال درمان آن باشید. به خاطر داشته باشید که ازدواج مشکلات شخصیتی را حل نمیکند که هیچ، در بسیاری از موارد آنها را شدیدتر هم می کند.

2. در سن پایین ازدواج نکنید، که در واقع منظورم زیر 23 سال است.

3. قبل از ازدواج به خوبی با شخص مورد نظر خود آشنا شوید و تا زمانی که حداقل یک سال با او معاشرت نکرده اید، ازدواج نکنید.
تا حالا چند بار شده كه لباس نو و دست اول‌تان، بعد از یك بار شستن شل و ول شده و از بین رفته؟ خیلی وقت‌ها مشكلات این‌چنینی تقصیر جنس لباس و تولیدی آن نیست. شما خودتان با ندانستن روش درست نگهداری از لباس، آن را خراب كرده‌اید. روی اتیكت ها بیشتر لباس‌ها روش درست نگهداری و شست‌وشوی آن توضیح داده شده است. این اتیكت ها را بارها دیده‌اید. فقط كافی است بتوانید نشانه‌های روی آن ها را بخوانید؛ این راهنمای كوچك به شما كمك خواهد كرد.

در چه دمايي بشوييم؟
 شكل یك تشت پر از آب  مربوط می‌شود به روش‌های شست‌وشوی لباس.
  •   اگر روی تشت یك عدد نوشته شده باشد یعنی باید لباس را با آب با درجه‌اي كه نوشته شده بشویید. مثلا اگر روی آب عدد 30 نوشته شده باشد شما باید ماشین لباسشویی را روی این درجه یا حرارت‌های كمتر از این درجه تنظیم كنید. اگر روی این تشت آب علامت ضربدر خورده باشد یعنی شما نباید لباس را بشویید. البته این علامت برای لباس نیست. آن را معمولا روی عروسك می‌بینید.
  •  تشت آب بدون عدد نشان‌دهنده برنامه‌های شست‌وشو روی ماشین لباسشویی شماست. اگر زیر تشت چیزی نباشد شما باید از برنامه شست‌وشوی لباس‌های نخی استفاده كنید. اگر یك خط تیره زیر آن باشد باید ماشین را روی برنامه شست‌وشوی الیاف مصنوعی بگذارید اما اگر 2 خط تیره زیر تشت بود، برنامه ماشین لباسشویی باید برنامه شست‌وشوی لباس‌های پشمی باشد.
  •  تشتی كه یك دست در آن قرار گرفته یعنی اين‌كه باید حتما لباس‌تان را با دست بشویید و استفاده از ماشین لباسشویی برای این لباس ممنوع است.
  •  مثلثی است كه روی آن نوشته شده CL یعنی شما می‌توانید برای شستن لباس از مواد سفید‌كننده مثل وایتكس یا لكه‌بر استفاده كنید. اگر روی مثلث ضربدر خورده بود شما مجاز نیستید سفید‌كننده به لباس‌تان بزنید.

چگونه خشك كنيد؟

علامت‌های مخصوص خشك‌كردن شكل مربع دارند.
  •  یك مربع با یك دایره وسط آن یعنی این‌كه می‌توانید لباس را با خشك‌كن ماشین لباسشویی خشك كنید. اگر درون دایره یك نقطه بود یعنی باید لباس را با درجه حرارت پایین خشك كنید و اگر 2 نقطه درون دایره بود یعنی می‌توانید درجه حرارت ماشین را روی حرارت زیاد بگذارید. اگر روی دایره و مربع یك ضربدر كشیده شده بود شما نباید لباس را در خشك‌كن بگذارید.
  •   اگر روی مربع 3 خط موازی عمودی بود یعنی نباید لباس را بچلانید تا آب آن را بگیرید. اگر یك خط افقی وسط مربع بود باید لباس را روی سطح مسطح پهن و خشك كنید اما اگر یك منحنی یا نیم‌دایره روی ضلع بالایی مربع بود یعنی باید لباس را روی طناب پهن كنید تا خشك شود.

فوت و فن‌هاي اتوكشي

علامت بعدی شكل اتو دارد و مربوط است به اتو كشیدن لباس‌ها.
  •  اگر روی اتو ضربدر خورده بود شما مجاز نیستید لباس‌تان را اتو بكشید. اگر یك نقطه روی اتو بود شما باید با درجه حرارت كم لباس را اتو بكشید. 2 نقطه یعنی حرارت متوسط و 3 نقطه یعنی می‌توانید لباس را با درجه حرارت زیاد اتو كنید.
  •  علامت‌های دیگر كه شكل دایره دارند مربوط می‌شوند به خشك‌شویی‌ها. اگر روی اتیكت لباس دایره‌ای بود كه روی آن ضربدر خورده بود نباید لباس را به خشك‌شویی بدهید. این حروفی كه روی دایره هست هم مربوط می‌شود به موادی كه خشك‌شویی باید از آن‌ها استفاده كند.